Träning som medicin

 

Vi sitter ju allt mer nu för tiden. Det kommer än den egna rapporten efter den andra om att vi lever sådana stillasittande liv. Vi tar bilen till jobbet. På jobbet sitter vi ner, och när vi kommer hem efter en lång dag på jobbet sitter vi framför TV:n. Inte underligt att vi blir allt fetare. Våra kroppar är ju inte gjorda för detta stillasittande liv. Då hade vi säkert haft större bakar och mindre ben och armar. Vi är gjorda för långa promenader och för jakt. Även om vår omgivning förändrats har vi som människor inte förändrats sedan stenåldern.

Motion bra mot allt

Har man ont i ryggen ska man träna. I början måttligt men då träningen kommit igång, kan vi träna ryggmusklerna så de blir starka och kan bära upp en lång ryggkota. Har vi ont i lederna ska vi hålla igång för att de ska förbli, eller bli mer smidiga. Har vi trög mage ska vi träna, likaså om vi har ont i benen, bör vi stärka musklerna kring knä och fotleder. Motion är bra för allt i princip. Numera kan vi få motion på recept, enligt Vårdguisen. Enligt Magnus Lindwall, forskare vid Göteborgs universitet kan motionen ersätta medicin, men inte för snabbt:

– Det är egentligen en universalmedicin, men den kanske verkar för enkel. Jag tycker definitivt inte att vi ska slänga alla piller och strunta i psykologer och läkare och få alla att sticka ut och springa men vi ska se motion och träning som ett mycket bra komplement till traditionell behandling. Ju bättre man blir desto mer kan man kanske trappa ned på medicineringen och trappa upp med motionen, anser Magnus Lindwall.

1 mar 2017